5 Aralık 2009 Cumartesi




Kapadokya Peri Bacaları

Kapadokya Nevşehir, Niğde ve Aksaray üçgeni arasında kalan bölgede yer alıyor. Bu adı Perslerden almıştr. (Katpatukya) “Güzel Atlar Ülkesi” anlamına geliyor. Bu Bölgede Perslerden önce Hitit ve Frigya yerleşimleri vardı. Sonra da bir ara bağımsız krallıkla yönetildi ve ardından Roma, Bizans, Selçuk ve Osmanlı uygarlıklarını gördü Kapadokya..Bölge aynı zamanda Peri Bacaları olarak da biliniyor.

Peki Peri Bacaları Nasıl oluştu?
60 milyon yıl önce, 3. jeolojik devirde Toroslar yükseldi, kuzeydeki Anadolu platosu sıkıştı ve yanardağlar faaliyete geçti.


Kapadokya bölgesi, doga ve tarihin dünyada en güzel bütünlestigi yerdir. Cografik olaylar Peribacalari'ni olustururken, tarihi süreçte, insanlar da, bu peribacalarinin içlerine ev, kilise oymus, bunlari fresklerle süsleyerek, binlerce yillik yasli medeniyetlerin izlerini günümüze tasimistir.

Roma Imparatoru Augustus zamaninda Antik Dönem yazarlarindan Strabon 17 kitablik 'Geographika' adli kitabinda (Anadolu XII,XIII,XIV) Kapadokya Bölgesi'nin sinirlarini güneyde Toros Daglari, batida Aksaray, doguda Malatya ve kuzeyde Dogu Karadeniz kiyilarina kadar uzanan genis bir bölge olarak belirtir.Bu günkü Kapadokya Bölgesi Nevsehir, Aksaray, Nigde, Kayseri ve Kirsehir illerinin kapladigi alandir. Daha dar bir alan olan kayalik Kapadokya Bölgesi ise Üçhisar, Ürgüp, Avanos, Göreme, Derinkuyu, Kaymakli, Ihlara ve çevresinden ibarettirKayalara oyulmus geleneksek Kapadokya evleri ve güvercinlikler yörenin özgünlügünü dile getirirler. Bu evler ondokuzuncu yüzyilda yamaçlara ya kayalarin yada kesme tastan insa edilmislerdir. Bölgenin tek mimari malzemesi olan tas yörenin volkanik yapisindan dolayi ocaktan çiktiktan sonra yumusak oldugundan çok rahat islenebilmekte ancak hava ile temas ettikten sonra sertleserek çok dayanakli bir yapi malzemesine dönüsmektedir. Kullanilan malzemenin bol olmasi ve kolay islenebilmesinden dolayi yöreye has olan tas isçiligi geliserek mimari bir gelenek halini almistir. Gerek avlu gerekse ev kapilarinin malzemesi ahsaptir. Kemerli olarak yapilmis kapilarin üst kismi stilize sarmasik veya rozet motifleriyle süslenmistir. Yöredeki güvercinlikler 19. yüzyilin sonlari, 18. yüzyilda yapilmis küçük yapilardir. Islam resim sanatini göstermek açisindan önemli olan güvercinliklerin bir kismi manastir veya kilise olarak insa edilmislerdir. Güvercinliklerin yüzeyi yöresel sanatçilar tarafindan zengin bir bezemeler, kitabeler ile süslenmislerdir.